Papp Oszkár festőművész, zománcművész

1925., Budapest – 2011., Budapest


Papp Oszkár művészeti tanulmányait 1943-1950 között végezte a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Főiskolai hallgatóként széleskörű közéleti tevékenységet is folytatott, a „fényes szelek” nemzedékének érettebb tagjaként igazgatója volt az 1947-ben létesült Dési Huber István művészeti népi kollégiumnak. A kommunista hatalomátvételt követően 1950-ben falképrestaurátori státust vállal a Múzeumok és Műemlékek Országos Központjában, ahol 1958-ig teljes állásban, majd – hogy festői hivatásának élhessen – szerződéses restaurátorként dolgozik. 1976-tól nyugdíjazásáig a Népművelési, illetve a Művelődéskutató Intézet munkatársaként művészetelméleti és pedagógiai tevékenységet folytatott.
Eredetileg népi realista alapon álló festményekkel, grafikákkal jelentkezik, önálló festői szemléletét, természeti motívumokból kiinduló művészi világképét 1953-as egyéni kiállítását követően alakítja ki, fokozatosan. Ebben a nagyarányú elemző és szintetizáló, a lét szintjeinek formai invariánsait kutató és alkalmazó művészi vállalkozásban a közismert stiláris jegyek mindössze eszközként szolgálhattak. Mindazonáltal ízzig-vérig modern gondolkodású művész, aki szellemiségét tekintve Kállai Ernőt és Hamvas Bélát vallhatja mentorának, festészetében pedig a spirituális (nem anyagelvű) ihletésű nonfigurációval, az autonóm festői jel jegyében álló absztrakcióval mutat rokonságot.
Voltaképpen nem egyes képekben, hanem koncepciózusan, sorozatokban gondolkodik, amelyeket sorra a hatvanas években indít útjukra, egyesek abban az évtizedben terebélyesednek is ki. Festményei, sorozatai azon évtized hatalmi, ideológiai beavatkozástól, divathullámaitól mentes művészetének java alkotásai. A hatvanas évek nagyarányú nyugati kísérletező kedve munkásságának eszmei volumenében mutatkozik meg leginkább, a hetvenes években készített tűzzománc sorozatai és „zománcfrottázsai” az anyaggal, formával, színnel folytatott kísérletsorozat mélyen eredeti és – esztétikus eredményei. Művészi világképének kibontakozása, folyamatos alakulása, árnyaltsága, a nonfiguráció és a színhasználatban egyre differenciáltabb autonóm festői jel dialógusa két, 1961-ben induló sorozatának, a „Növény-metamorfózis (Tao)-nak és a „Fejek"-nek mindmáig gyarapodó számú darabjaiban követhető leginkább nyomon.


(P. Szabó Ernő)


Egyéni kiállításai

1953 • Fényes Adolf Terem, Budapest
1964 • Valóság Szerkesztősége
1965 • ÉKME Rózsa Ferenc Kollégium, Budapest • Bercsényi Klub, Budapest
1966 • Irodalmi presszó, Visegrád
1967 • Dürer Terem, Budapest
1968 • Csokonai Klub, Debrecen
1969 • Építők Műszaki Klubja
1970 • KERTI kultúrterem • Csepel Galéria, Budapest
1971 • MTA Kutatóintézet, Vácrátót • Galerie Kunstcentrum, Uppsala
1973 • Építők Műszaki Klubja, Columbia Egyetem, New York [Bálint Endrével, Veress Pállal]
1975 • Fényes Adolf Terem, Budapest
1977 • Színház tér 1., Pécs [Veress Pállal] • Kassák Klub, Budapest
1979 • Templom Múzeum, Tokaj • Somogy Megyei Művelődési Központ, Kaposvár • Nagyatád [Veress Pállal]
1980 • Hajdúszoboszlói Galéria, Hajdúszoboszló
1981 • Helikon Galéria, Budapest
1982 • Babits Mihály Megyei Művelődési Központ, Szekszárd • November 7. Művelődési Ház, Szeged
1983 • Almássy téri Úttörő és Ifjúsági Ház, Budapest
1984, 1987, 1990 • Gulácsy Galéria, Budapest
1995 • Körmendi Galéria, Budapest
2001 • Vitában a történelemmel, Vigadó Galéria, Budapest • Körmendi Galéria, Sopron.
2002 Békásmegyeri Evangélikus Templom
2003 Körmendi Galéria, Budapest


Csoportos kiállításai

1948 • Magyar valóság, Fővárosi Képtár, Budapest
1949 • Világifjúsági Találkozó-kiállítás, Fővárosi Képtár, Budapest
1968 • Zománc-szimpozion, Bonyhád • I. Országos Kerámia Biennálé, Pécs • Krúdy illusztrátorai, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest
1969 • Szürenon, Kassák Lajos Művelődési Ház, Budapest
1970 • Magyar képzőművészek kiállítása, Poznań • Łódż • Szczecin • Balatonboglári kápolnatárlat • R-kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest
1971 • Új Művek, Műcsarnok, Budapest; No. 1. csoport kiállítása, Művész presszó, Szentendre • Kísérleti kiállítás, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1973 • Kopernikusz-kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest
1976 • Tér-jel-forma, Vegyipari Egyetem, Veszprém
1977 • Magyar művészet 1945-1949. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • Fényes szelek nemzedéke, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Festészet '77, Műcsarnok, Budapest
1982 • Six peintres hongrois a l'Aéroport de Paris, La Galerie d'Art, Orly Sud, Párizs
1983 • Új művészetért 1960-1975, Bartók Béla Művelődési Központ • Móra Ferenc Múzeum, Szeged
1984 • A zománc, Vigadó Galéria, Budapest
1985 • 40 alkotó év, Műcsarnok, Budapest
1987 • Mágikus művek, Budapest Galéria Lajos u., Budapest
1989 • Téli Tárlat, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Műcsarnok, Budapest
1995 • Bernáth Aurél emlékkiállítás, Vigadó Galéria, Budapest
1996 • Szürenon, Vigadó Galéria, Budapest
1997 • Hamvas Béla emlékkiállítás, Szentendrei Képtár, Szentendre
1998 • Kortárs magyar zománcművészet, Kecskeméti Képtár, Kecskemét
1998 ART EXPO Műcsarnok, Budapest
1999 Art Budapest 2. Nemzetközi művészeti vásár
2000 Art Budapest 3. Nemzetközi Művészeti Vásár
2001 • Kortárs magyar zománcművészet 1960-1995, Millennium Szalon


Művei gyűjteményekben

Körmendi-Csák Gyűjtemény, Budapest
Fővárosi Képtár, Budapest
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Kecskeméti Képtár, Kecskemét
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest


Irodalom

FRANK J.: Kiállítási Napló, Élet és Irodalom, 1965. május 15.
MAJOR M.: ~ művészete, Magyar Építőművészet, 1967/6.
BENCZE L.: ~ grafikái, Kortárs, 1967/5.
UNGVÁRY R.: ~ grafikái, Látóhatár, 1967/5-6.
MEZEI O.: ~ világa, Művészet, 1969/6.
FRANK J.: ~ Űrhajós ikonja, Műgyűjtő, 1971/3.
FRANK J.: ~nál, Élet és Irodalom, 1971. július 16.
SÍK CS.: Rend és kaland, Budapest, 1972
MEZEI O.: ~ tűzzománcairól, Új Symposion, 1975
FRANK J.: Naive, avantgarde, pop. Exhibitions by.. ~, New Hungarian Quarterly, 1975/60.
MARTYN F.: ~ és Veress Pál, in: Töredékek, Pécs, 1979
P. SZABÓ E.: ~, Művészet, 1981/12.
LUKÁCSY S.: ~Veronika-kendői, Új Írás, 1983/8.
CSAPÓ GY.: Közelképek, beszélgetések, Budapest, 1983
FRANK J.: Nyugodt dinamizmus, Élet és Irodalom, 1995. augusztus 17.
IFJ. GYERGYÁDESZ L.: Kortárs magyar zománcművészet, Kecskeméti Képtár, 1998
IFJ. GYERGYÁDESZ L.: Kortárs magyar zománcművészet, Magyar Iparművészet, 1998/2.


Egyebek

Illusztrált könyvei
Krúdy Gy.: Asszony a nagybőgőben, Budapest, 1955
Longosz: Daphnisz és Khloé, Budapest, 1975
Gijsen, M.: Télemakhosz falun, Budapest, 1976
Kästner, E.: Az eltűnt miniatűr, Budapest, 1976
Coster, Ch.: Thyl Ulenspiegel, Budapest, 1977
Heller, J.: A 22-es csapdája, Budapest, 1977
Bandello, M.: Rómeó és Júlia, Budapest, 1978
Homéroszi himnuszok, Budapest, 1981
Theophrasztosz: Jellemrajzok, Budapest, 1982.
Animációs film
Arcok mögött, 1971 (rend.: VAJDA BÉLA, zene: DURKÓ ZSOLT).